شهدای دارالولایه سیستان زابل
شهدای دارالولایه سیستان زابل
شهدای زابل 
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهدای دارالولایه سیستان و آدرس shohadaysistan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

صفای قلب

یکی از فواید گرسنگی صفای قلب است. زیرا سیری باعث حالتی شبیه مستی شده و در این حالت شخص نمی تواند خوب فکر کند و سرعت انتقال او کم شده و قلب کور می شود. بر خلاف گرسنگی که باعث رقّت و صفای قلب می شود و قلب را آماده ی تفکری که باعث شناخت می شود، می کند از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است: کسی که شکم خود را گرسنه نگهدارد، اندیشه اش تربیت می شود.

شکسته شدن غرور

یکی دیگر از فواید گرسنگی این است که در انسان تواضع به وجود می آید و سرمستی و ناسپاسی که سرمنشأ سرکشی است، از بین می رود. وقتی نفس، خوار شد در مقابل پروردگارش خاضع شده و از سرکشی دست بر می دارد.

شکسته شدن نیروی شهوات

از دیگر فواید گرسنگی شکسته شدن شدت و نیروی شهوات و نیروهایی است که باعث انجام گناهان کبیره شده و سبب هلاکت انسان می شود. چون بیشتر گناهان کبیره از شهوت سخن گفتن و شهوت جنسی به وجود می آید و کم کردن این دو شهوت باعث مصون ماندن از خطرها می شود.

شناخت و نزدیکی به حق

نعمتی بالاتر و بهتر از نعمت شناخت و نزدیکی و دیدار خداوند نیست و گرسنگی از راه های رسیدن به آن است. پس می بینی که روزه تکلیف نیست بلکه خداوند به وسیله ی آن تو رابزرگ داشته و به خاطر واجب نمودن آن بر ما منت داردو به همین جهت شکر آن واجب است.

روزه ی گوش و چشم و زبان

هنگامی که هدف از واجب شدن روزه را دانستی، می فهمی که چه چیزی باعث صفا و روشنی یا تیرگی آن می شود و معنی این حدیث را می فهمی که: روزه فقط خودداری از خوردنی و آشامیدنی نیست و هنگامی که روزه گرفتی گوش و چشم و زبانت نیز باید روزه بگیرد.

صفات روحانی

شایسته نیست نیت و هدف روزه، فقط مجازات نشدن یا به دست آوردن پاداش بهشت و ناز و نعمت باشد. گرچه با روزه این دو نیز به دست می آید. بلکه سزاوار است هدف و نیت روزه نزدیکی انسان به خدا و همسایگی و خشنودی او باشد و حتی از این حد هم بالاتر آمده. و خود این عمل را به خاطر این که انسان را از صفات حیوانی خارج و به صفات روحانی نزدیک می گرداند، نزدیک شدن به خداوند بداند نه وسیله ای برای نزدیک شدن به او.

درجات روزه

1ـ روزه ی عوام: این روزه با خودداری از مبطلات روزه که فقها در رساله های خود نوشته اند، تحقق می یابد.

2ـ روزه ی خواص، با انجام اموری که در روزه ی عوام گفتیم و جلوگیری اعضای بدن از مخالفت با خداوند، روزه ی خاص تحقق پیدا می کند.

3ـ روزه ی خواص خواص. این روزه با خودداری از امور حلال یا حرامی که انسان را از یاد خدا باز می دارد، تحقق می یابد.

هرکدام از دو درجه دوم و سوم نیز انواع زیادی دارد. به ویژه درجه ی دوم که انواع بی شمار آن به تعداد مؤمنین اصحاب یمین است و حتی هر کدام از خواص روزه اش به گونه ای است که با روزه ی دیگری فرق می کند.

گوشه ای از آداب افطار و سحری

از مهم ترین امور در افطار و سحری قبل از شروع و بعد از گفتن بسم اللّه الرحمن الرحیم خواندن سوره ی قدر است و بهترین چیزی که قبل از افطار خوانده می شود، دعایی است که در کتاب اقبال آمده و مفضل بن عمر آن را روایت کرده است: امام صادق فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیرالمؤمنین فرمود: ابالحسن! ماه رمضان نزدیک شده است. قبل از افطار دعا کن. جبرییل پیش من آمد و گفت: یا محمد! کسیکه درماه رمضان با این دعا قبل از افطار دعاکند، خداوند دعای او را مستجاب، نماز و روزه اش را قبول و ده دعای او را مستجاب می کند. گناه او را بخشیده، غم و غصه ی او را از بین برده، گرفتاری هایش را برطرف کرده، حاجات او را برآورده نموده، او را به مقصودش رسانده، عمل او را با پیامبران و صدیقین بالا برده و در روز قیامت چهره ی او درخشان تر از ماه شب چهارده خواهد بود. گفتم: چه دعایی است؟ جبرییل گفت: «اللهم ربّ النُور العظیم...»

شرایط روزه ی صحیح

در روایات آمده است: غیبت، دروغ، نگاه حرام، دشنام دادن و ظلم کرن باعث رد شدن روزه می شود، آری روزه فقط خودداری از خوردنی و آشامیدنی نیست. هنگام روزه گوش و چشم و زبان و فرج و شکم نیز باید روزه بگیرند. دست و پایت را نگهدار و بسیار سکوت کن مگر از خیر... هنگام روزه باید گوش و چشم تو نیز از حرام و زشتی روزه بگیرد... خلاصه این که روزه ی صحیح و کاملی که خدا برای کامل نمودن روزه دار مقرّر فرموده است، قطعا روزه ای است که شامل خودداری اعضای بدن از گناه می باشد و روزه ی کامل تر این است که علاوه بر آن، قلب را از یاد غیرخدا بازداشته و از هرچه غیر اوست، روزه بگیرد.

سایر مراقبت های ماه رمضان

1ـ ابتدا پاک کردن دل با توبه ی صادقانه.

2ـ پاکیزه نموده مال با دادن خمس تا غذا و لباس و مکان هرچیزی که روزه دار در آن دخل و تصرف می کند، پاک شود.

3ـ تلاش برای شروع خوب سال. روایات بی شماری داریم که: ماه رمضان اول سال است و این که اگر این ماه سالم شد، تمام سال به سلامت خواهد ماند.

4ـ داشتن حضور قلب در دعا. مهم ترین چیزی که در دعا باید رعایت شود، این است که بداند چه می گوید و حال و صفاتی که دارد، مخالفتی با آنچه که به خداوند در این زمان و مکان بزرگ عرضه می کند، نداشته باشد.

5ـ انجام متناسب نوافل و مستحبات. آن گاه سزاوار است که سالک حال خود را بررسی نموده و نشاط و کسالت و کار و فراغت و نیرو و ضعف خود را نسبت به نوافل و مستحبات سنجیده و بعد از مراعات حال خود، به ترتیب بهترین ها را انتخاب کند. در روایات زیادی آمده است که نوافل در این ماه بیش از هزار رکعت است.

6ـ از کارهای مهم در این ماه قرائت قرآن و دعا خواندن و ذکر گفتن است که باید از هر کدام مقدار معینی انتخاب و در هر روز انجام شود.

7ـ از اعمال مهم این ماه غسل در شب اول و شب های فرد و روز اول آن است و در روایت است: کسی که شب اول ماه رمضان در رودی جاری غسل کرده و سی مشت آب بر سرش بریزد، تا ماه رمضان آینده پاک می شود.

خوردن سحری

خوردن سحری مستحب است و روایت شده: سحری بخورید اگرچه جرعه ی آبی باشد. توجه داشته باشید که خدا بر کسانی که سحری می خورند، درود می فرستد؛ علاوه بر خوردن سحری خواندن سوره ی انا انزلنا نیز مستحب است. در روایت آمده است: هیچ مؤمنی روزه نمی گیرد و در موقع سحری و افطار انا انزلنا را نمی خواند، مگر این که ما بین این دو مانند کسی است که در راه خدا آغشته به خون خود باشد.

دعا برای درک شب قدر و فطر

از مهم ترین دعاها درماه رمضان دعا برای توفیق عبادت شب قدر و شب فطر از اول ماه تا رسیدن این دو شب است اگر در دعای خود راست بگوید، کریم متعال دعای او را رد ننموده و به این خیر بزرگی رسد. خیری که در قرآن کریم آمده و سزاوار است که مؤمن جهت اطمینان از رسیدن به آن، یک سال شب زنده داری نموده و به عبادت مشغول باشد و چرا چنین نکند در حالی که در قرآن تصریح شده است که آن بهتر از هزار ماه است و هزار ماه بیش از هشتاد سال می باشد. پس کسی که عمل یکسال را به جا آورد و به پاداش هشتادسال برسد از برندگان خوشبخت می باشد چه رسد به این که با دعای توفیق عبادت شب قدر در کمتر از یک ماه به این پاداش دست یابد.

شناخت شب قدر و درک فضیلت آن

در روایت است که: صد بار خواندن سوره ی دخّان تاشب بیست و سوم برای شناخت این شب کمک می کند و در روایت دیگر آمده است که به جای آن می توان هزار بار سوره ی قدر را بخواند.

ابن عباس می گوید: به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض کردم: درود و سلام خدا بر تو باد. خوشا به حال کسی که شب قدر را ببیند. حضرت فرمودند: ابن عباس! آیا نمازی به تو یاد بدهم که در صورت بجا آوردن آن درهر شب، بیست بار یا بیشتر شب قدر را ببینی؟ عرض کردم: بفرمایید. حضرت فرمودند: یک نماز چهار رکعتی بعد از نماز مغرب و قبل از نماز وتر بجا می آوری. در هر رکعت یک بار فاتحه الکتاب و سه بار سوره ی جحد و سه بار سوره ی توحید می خوانی و بعد از سلام سیزده بار استغفراللّه می گویی. به حق کسی که من را به پیامبری برانگیخت، کسی که این نماز را بجا آورد و در آخر آن سیزده بار تسبیح بگوید و از خدا آمرزش بخواهد، شب قدر را خواهد دید و روز قیامت شفاعت او در مورد هفتصد هزار نفر از امتم قبول می شود و خداوند او و پدر و مادرش را می آمرزد، اگر خدا بخواهد.

افطاری دادن و افطاری خوردن

از کارهای مهم در این ماه، افطاری دادن به روزه داران است و مهم ترین مطلب در آن اخلاص نیّت و بجا آوردن آداب الهی است و این که انگیزه ی او فقط به دست آوردن رضایت او باشد نه اظهار شرف دنیایی یا آخرتی یا تقلید یا پیروی از عادات موسوم و باید در خالص کردن عمل خود از این قصدها همت نموده و نیت خود را امتحان کند و از پوشش های هوای نفسانی و شیطان مطمئن شده و در این مورد و در مورد اصل افطار و تعیین مؤمنینی که می خواهد دعوت کند و تعیین غذایی که برای افطار مصرف می کند و روش برخورد با میهمان ها از خداوند کمک بخواهد. زیرا کیفیت هر کدام از موارد مذکور با نیت و قصد وابسته است و اهل بیداری راه های ورود شیطان را در آن دانسته و از انجام اوامر او اجتناب و به دنبال دستور مولای خود و خشنودی مالک دین و دنیای خود حرکت نموده و با رسیدن به قبول و پاداش های و رستگار می شوند.

شب قدر

شب قدر از اوقات مهم در ماه رمضان است. شبی که از هزار ماه بهتر می باشد. در روایت هست که عبادت در این لیالی از هزار ماه جهاد بهتر و با فضیلت تر است. در آن شب است که روزی بندگان و اجل آنان و سایر امور مردم از خوب و بد مقدّر می گردد. شبی که قرآن درآن نازل شد، شبی که به نصّ قرآن مبارک است. در روایات آمده است: فرشتگان در شب قدر فرود آمده و در زمین پخش می شوند. بر مجالس مؤمنین گذشته بر آنان سلام می کنند و برای دعاهای آنان «آمین» می گویند تا آن گاه که سپیده دم طلوع کند.

مراتب شب قدر

از بعضی از روایات برمی آید که شب قدر مراتبی دارد و شب قدری که در قرآن آمده است، شب قدری است که آخرین مراحل مشیّت الهی در آن صورت گرفته و پس از آن تغییر و تبدیلی انجام نمی شود.

از بعضی روایات برمی آید که شب نیمه ی شعبان و نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان از شب های قدر بوده و شب آخر برترین آن هاست که شب «جهنّی» نامیده می شود و همین شب است که مقررات در آن تغییر نمی کند و به احتمال قوی شب بیست و هفتم ماه رمضان نیز از شب های قدر است و کسی که می خواهد احتیاط کند باید در تمام این پنج شب اعمال شب قدر را انجام دهد.

اعمال شب قدر

1ـ نمازی در شب قدر وارد شده که در آن یک بار حمد و هفت بار قل هواللّه احد خوانده می شودو بعد از پایان نماز هفتاد بار ذکر استغفراللّه ربی و اتوب الیه گفته می شود و سپس حوایج از خدا خواسته می شود.

2ـ صد رکعت نماز و خواندن دعاهایی که در بین آن وارد شده از مهم ترین امور این شب است. زیرامضامین آن برآمده از سینه ی امامان دین است که عالمان به حقایق هستی می باشند.

3ـ خواندن دعای گشودن قرآن و قرآن را روی سر گذاشتن. به این نیت که عقل و اندیشه ی او با این عمل تقویت شده و با دانش های قرآن کامل شود و نور عقل با نور قرآن ضمیمه گردد و سایر نیت هایی که مناسب با این عمل است.

4ـ زیارت امام حسین علیه السلام با بعضی از زیارت های که وارد شده است.

5ـ خوانده سوره ی روم و عنکبوت و دخان در شب بیست و سوم.

6ـ خواندن دعاهایی که در این شب ها وارد شده است.

7ـ ساعتی از شب را مخصوص مراقبت قرار داده و در آن ساعت علم پروردگارش را به بدحالی او و قدرتش را بر نجات دادن او و فضل و بخشش و کرم او را در نظر گرفته و سپس با امیدواری بر در بخشش و کرم او چشم دوخته و در انتظار رحمت و بخشش او باشد.

عید فطر

اعمال شب عید

1ـ مهم ترین کارها در این شب بعد از جستجوی ماه و دیدن آن، خواندن دعایی است که هنگام دیدن ماه خوانده می شود و در صحیفه ی سجادیه آمده است.

2ـ غسل به هنگام غروب.

3ـ بعد از نماز مغرب و عشا و صبح و عید این تکبیر را بگوید: اللّه ُ اکبَر لا الهَ الا اللّه ُ وَ اللّه ُ اکبَرُ وَ للّه الْحَمدُ للّه عَلی ما هَدانا.

4ـ مستحب است بعد از نماز مغرب و عشا دو رکعت بجا آورده و در رکعت اول بعد از سوره ی فاتحه صد بار سوره ی اخلاص و در رکعت دوم بعد از سوره ی فاتحه یک بار سوره ی اخلاص را بخواند. آن گاه قنوت خوانده به رکوع رود، سجده کند و سلام بدهد. آن گاه سجده کرده و در سجده صدبار بگوید: اَتوبُ الیَ اللّه .

5ـ شش رکعت نماز که در هر رکعت پنج بار قل هواللّه احد می خواند. روایت شده: کسی که این نماز را بجا آورد، شفاعت او در مورد خانواده اش قبول می گردد گرچه سزاوار آتش باشند.

6ـ خارج نمودن فطریه. در روایت آمده: اگر فطریه خارج نشود، روزه رد خواهد شد و فطریه نقص زکات مال را از بین می برد. روزه با آن کامل شده و مانند صلوات فرستادن بر پیامبر در نماز است و همان گونه که کسی در نمازش بر پیامبر صلوات نفرستد، نماز ندارد، همان گونه هم کسی که عمدا آن را ترک کند، روزه ندارد.

اعمال روزه عید فطر

1ـ توسل: از کارهای مهم، توسل به حامی و نگهبان آن روز و شفیع قرار دادن او در اول آن و مبالغه در آن به اندازه ی بزرگی این روز است. بزرگی این روز نیز به اندازه ی بزرگی تمام اوقات و حالات او در ماه رمضان است. زیرا این روز وقت آشکار شدن ثمره و اعطای جوایز و فهم قبول یا رد شدن، رضا یا خشم، نزدیکی یا دوری و خوشبختی یا بدبختی است.

2ـ غسل: در این روز غسل نیز تأکید شده است. غسل خود را با بسم اللّه شروع کرده و بعد از آن بگویید: خدایا! این را کفاره ی گناهانم قرار بده و دینم را پاک گردان و پلیدی ها را در من از بین ببر.

3ـ دعای ندبه: دیگر اعمال این روز اندوه به خاطر غیبت امام زمان(عج) و دعا برای فرج او و خواندن دعای ندبه می باشد.

4ـ خواندن نماز عید: به این ترتیب که قبل از خروج از منزل به نیت انجام دستور خداوند با یک یا چند دانه خرما افطار نموده و دعایی را که در این مورد رسیده است، بخواند... در حالی که مشغول خواندن دعاهای وارده در راه می باشد، از منزل خود به سوی مصلی حرکت نماید در چنین شرایطی تمام اسباب پناه بردن به در فضل و کرم وجود مالک نفس ها و ارواح و وجود برای او به وجود می آید.

به نیت قرار گرفتن در سایه ی عنایت خدا، در فضای بدون سقف نماز خوانده و به نیت فروتنی برای رب الارباب و انتقال از گناه به طاعت و از تکبر به تواضع و از دیدن خود به مقام فنا بر خاک بنشیند تا روح توجه در نماز کامل شود... در نماز عید، تکبیر اهمیت زیادی دارد. به همین جهت باید برای به دست آوردن روح تکبیر تلاش نمود.


پیام خادم سایبری: همسنگر گرامی نظرات سازنده خودرا برای مابیان فرمایید. برای تعجیل درفرج منجی عالم وشادی روح شهدای، دارالولایه سیستان صلوات

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 21 تير 1392 ] [ 14:42 ] [ زریافتی ]
.: Weblog Themes By salehon :.

درباره وبلاگ

مقرسایبری شهدای دارالولایه سیستان ما شهیدان جنون بودیم از عهد قدیم سنگ قبر ماست دریا، نقش قبر ما نسیم شهر ما آن سوی آبی هاست، دور از دسترس شهر ابراهیم ادهم، شهر لقمان حکیم اندکی بالاتر از آبادی تسلیم محض صاف می آیی سر کوی صراط المستقیم خاک آن عرشی ست، گل هایش زیارت نامه خوان سنگفرش آسمانش بال های یا کریم شهر ما آبادی عشق است - اما عشق چیست؟ - عشق یعنی نوح و ابراهیم و عیسی و کلیم عشق یعنی «قاف » و «لام » قل هو الله احد عشق یعنی «باء» بسم الله رحمن رحیم
موضوعات وب
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 505
بازدید دیروز : 201
بازدید هفته : 505
بازدید ماه : 1555
بازدید کل : 46444
تعداد مطالب : 303
تعداد نظرات : 14
تعداد آنلاین : 1

به این سایت رأی بدهید