شهدای دارالولایه سیستان زابل
شهدای دارالولایه سیستان زابل
شهدای زابل 
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهدای دارالولایه سیستان و آدرس shohadaysistan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انقلاب اسلامی ایران در بهمن 57به باور اكثر كارشناسان و تحلیلگران مهم ترین واقعه قرن بیستم بوده است چرا كه در آن مردم به رهبری روحانیت علیه رژیمی قیام كردند و موفق به سرنگونی اش شدند كه به بزرگ ترین قدرت جهانی وابسته بود و هرگز كسی نمی توانست تصور كند كه مردم با دست خالی بتوانند نظام شاهنشاهی را كه به سابقه 2500ساله اش افتخار می كرد از پای درآورند.

 از سوی دیگر انقلاب اسلامی نكته قابل توجه دیگری هم داشت و آن اینكه نقطه عطفی در حیات سیاسی زنان در ایران بود. نه فقط از این لحاظ كه برای اولین بار توده های وسیعی از زنان برای اهداف انقلاب كه آزادی، استقلال و تشكیل حكومت اسلامی بود، پا به عرصه مبارزه سیاسی در خیابان ها گذاشتند، بلكه از این نظر كه از انقلاب 57خودآگاهی زنان چه نسبت به ابعاد تبعیضات وارد شده بر آنها و چه از نظر آگاهی شان بر نقش و اهمیتی كه در تحولات سیاسی و اجتماعی دارند، آغاز شد.
 برخی از دشمنان انقلاب اینگونه القا می كردند كه پس از پیروزی انقلاب ، زنان باید در خانه?های خود بنشینند ولی حضرت امام (ره) به پیروی از پیامبر اكرم (ص) زن را دارای رسالت دانست كه باید دوشادوش مردان و برادران خود در صحنه?ها حضور فعال داشته باشد و دركارهای سیاسی و اجتماعی دخالت كند، برای پیشرفت جامعه باید تعلیم و تعلم زنان جدی گرفته شود.
 زن دارای احترام است و دیگر به چشم كالای تبلیغاتی و بی ارزش نیست. امام، زنان را پیشتاز انقلاب و یاور و هم سنگر مردان می دانست.

 ? ورود زنان به صحنه اجتماع
 از حدود دو دهه قبل از انقلاب 57یعنی از دهه های 40و 50كم كم زنان وارد عرصه های زندگی اجتماعی، اشتغال و تحصیل شدند. جامعه ایران در مقطع انقلاب 57سطح معینی از مدرنیزاسیون مصرف گرا را تجربه كرده بود و زنان در فعالیت های اجتماعی حضور داشتند و به تدریج با ابعاد محرومیت ها و تبعیضات سیاسی و اجتماعی روبه رو می شدند، آن هم زیر سایه دیكتاتوری رژیم سلطنتی.
 زیرا رژیم گذشته زن را فقط كالا و فساد و ابتذال را تمدن می پنداشت و در نتیجه ارزش های اخلاقی فروپاشید. جمعی از زنان متعهد مقاومت و روشنگری كردند و زندانی شدند اما كم كم جرقه های انقلاب شكل گرفت و زنان این بار پرشورتر از قبل در صحنه مبارزه حاضر شدند.

 زنان البته قبل از مشروطه در تحركاتی چون جنبش تنباكو، شورش در قحطی 1277هـ .ق كه به دكان های نانوایی حمله شد و ناصرالدین شاه برای خواباندن آشوب، كلانتر را به دار كشید و بهای نان را كم كرد و نیز شورش تبریز در قحطی سال 1312هـ .ق كه در حدود 3هزار زن چوب به دست در بازارها به راه افتادند و كسبه را به بستن دكان و پیوستن به راهپیمایان مجبور كردند، شركت داشتند اما این اقدامات هم دارای ترتیب و برنامه ریزی از پیش تعیین شده ای از سوی زنان نبود.حتی حضور زنان در دوران مشروطه نیز بیشتر از آنكه ماهیت اجتماعی داشته باشد امری سیاسی و دنباله تفكر آزادیخواهی بود، منتها با گستره ای وسیع تر و در مقطع زمانی طولانی تر.
 در این روند، منابع متعدد دوره قاجار، گزارش ها و اخبار فراوانی از حضور فعال زنان در راه تحقق اهداف مشروطه ارائه می دهند. از اعتراضات زنان به فشارهای ایجاد شده بر علما در مهاجرت صغری گرفته تا شركت در مبارزات انقلابی ستارخان و باقرخان در مواجهه با لشكریان رژیم شاه در لباس مردانه در تبریز و جانبازی بیست زن مشروطه خواه در این راه و تقاضای تسریع در تصویب قانون اساسی با ارسال تلگراف های متعدد از طرف زنان تبریز و تهران.

 با وجود این سابقه تاریخی، عمده ترین و موثرترین حضور زنان در عرصه تحولات اجتماعی و سیاسی به مبارزات دوران انقلاب مربوط می شود. مبارزاتی كه با روشنگری های امام (ره) و همراهانشان شكل آگاهانه ای به خود گرفته بود و مبتنی بر اعتقاد به آزادی و آزادگی و ایمان مذهبی بود و در آن همه اقشار جامعه شركت داشتند. جالب اینكه به زعم مورخان نقش زنان خانه?دار در تظاهرات سیاسی و فعالیت های مربوط به انقلاب بسیار مهم تر از نقش زنان دانشجو و شاغل است.
 خانم های خانه?دار در دسته های زیاد برای شركت در مراسم عزاداری ماه محرم بیرون می آمدند. كاری كه در گذشته نیز همیشه می كردند اما این?بار حضور وسیع آنها معنای سیاسی جدیدی به خود گرفته بود. هنگامی كه تهدید رژیم پهلوی به اعمال خشونت بالا می گرفت، این خانم های چادری بودند كه با كمال شجاعت در صف اول تظاهرات حضور داشتند. شركت كنندگان در این قبیل مراسم می دانستند كه حضور خانم ها در صف جلو، پلیس و رژیم را در وضعیت مشكلی قرار می دهد.
 بدین ترتیب حضور زنان موجب می شد مبارزات رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد. از نظر برخی از صاحبنظران، حضور شمار زیادی از زنان در انقلاب اسلامی ایران روند پیشبرد انقلاب را تسهیل كرد زیرا زنان به عنوان نیمی از جمعیت در تمام لحظات مبارزه همراه و همدوش مردان نقش بسیار مهمی در انقلاب داشته اند. حساسیت نقش زنان برخاسته از عمق تاثیرگذاری زنان در تمامی عرصه های زندگی است.
 برای نمونه می توان از نقش تاثیرگذار حضرت زینب(س) در قیام پرحادثه عاشورا نام برد كه یكی از نمونه های درخشانی است كه اهمیت جایگاه زنان را در تاریخ اسلام به تصویر می كشد. زنان ایرانی در انقلاب اسلامی به روشنی بیان كردند كه زن مسلمان ایرانی در تمام عرصه های اجتماعی، سیاسی و... حضور دارد واعتقادات دینی او مانع از شركت در فعالیت های اجتماعی نخواهد شد و ثابت كرد كه در عین حفظ دیانت و پاكدامنی می تواند تاریخ ساز باشد. زنان در دوران انقلاب هم خود در مبارزه شركت می كردند و هم در تشجیع مردان موثر بوده اند. امام (ره) در این باره فرموده اند: زنان مردان را تشجیع كردند، مردان ما مرهون شجاعت زنان شیردل هستند.

 ? زنان، پس از انقلاب
 از دیگر امتیازات ویژه انقلاب اسلامی ایران این است كه حضور زنان تنها به دوران مبارزه محدود نشد. بلكه پس از آن نیز زنان نقش تاثیرگذاری در پیشبرد اهداف انقلاب داشتند. پس از پیروزی انقلاب زنان ایران مثل مردان در تمام امور مشاركت نمودند.
 امام خمینی(ره) فرموده است: «از دامن زن مرد به معراج می رود» و مصداق عملی این جمله را در برخورد ایشان با زنان و فرصت دادن به آنها برای پرورش روح و جسم و تهذیب نفس و سازندگی اجتماع می توان دید. به طور مثال می توان به ماجرای ارسال نامه امام خمینی (ره) برای گورباچف اشاره كرد. وقتی كه حضرت امام(ره) گروهی را برای دیدار با گورباچف اعزام نمود یك عالم ویك استاد دانشگاه ویك زن را برای این ماموریت انتخاب فرمودند و معنای این امر بسیار مهم است.

 همچنین با شروع جنگ تحمیلی نیز زنان همانند روزهای انقلاب باز به فعالیت خود ادامه دادند و هم در پشت جبهه و هم در میدان نبرد دوشادوش مردان برای حفظ انقلابی كه برای به ثمر رسیدنش تلاش های زیادی صورت گرفته و خون های بی شماری ریخته شده بود،كوشیدند و خدمات ارزنده ای ارائه دادند.از پرستاری و كمك های اولیه گرفته تا تهیه مایحتاج رزمندگان و ... و در تمام این دوران امام (ره) به عنوان مشوق زنان و حمایت كننده آنها به حضور زنان در عرصه های مختلف ارج می نهاد.
 در حقیقت معلم بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی(ره) نقش زن را در انقلاب - چه در پیدایش و چه در استمرار آن - و نیز جایگاه او را در تكامل جامعه‏ اسلامی و بلوغ اسلامی و انقلابی آن، بسیار بزرگ می‏داشت و حق هم همین است و این مستلزم آن است كه زن ایرانی و زن مسلمان، به مجاهدت خود برای رها شدن از دام های پرداخته و در راه نهاده‏ فرهنگ تباهگر غرب، با اراده‏ای راسخ ادامه دهد و به هیچ رو تسلیم اغوای آنان كه زن را ابزاری برای پیشبرد سیاست های ویرانگر و اسارت?بار خواسته‏اند، نشود. همچنین رهبر معظم انقلاب نیزهمیشه بر سهم زنان در سازندگی و علم و نیز در مسائل اجتماعی و سیاسی و اهداف ارزشمند انقلاب اسلامی تأكید می كنند.


پیام خادم سایبری: همسنگر گرامی نظرات سازنده خودرا برای مابیان فرمایید. برای تعجیل درفرج منجی عالم وشادی روح شهدای، دارالولایه سیستان صلوات

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 19 بهمن 1394 ] [ 9:49 ] [ زریافتی ]
.: Weblog Themes By salehon :.

درباره وبلاگ

مقرسایبری شهدای دارالولایه سیستان ما شهیدان جنون بودیم از عهد قدیم سنگ قبر ماست دریا، نقش قبر ما نسیم شهر ما آن سوی آبی هاست، دور از دسترس شهر ابراهیم ادهم، شهر لقمان حکیم اندکی بالاتر از آبادی تسلیم محض صاف می آیی سر کوی صراط المستقیم خاک آن عرشی ست، گل هایش زیارت نامه خوان سنگفرش آسمانش بال های یا کریم شهر ما آبادی عشق است - اما عشق چیست؟ - عشق یعنی نوح و ابراهیم و عیسی و کلیم عشق یعنی «قاف » و «لام » قل هو الله احد عشق یعنی «باء» بسم الله رحمن رحیم
موضوعات وب
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 136
بازدید دیروز : 19
بازدید هفته : 155
بازدید ماه : 205
بازدید کل : 2938
تعداد مطالب : 303
تعداد نظرات : 14
تعداد آنلاین : 1

به این سایت رأی بدهید